Efter fyra år började batteriet svikta i min trogna GPS-klocka. Från att ha kunnat registrera rundor i över 11 timmar så gav den nu upp redan efter mindre än 8 tim. Det duger ju inte för en ultralöpare så jag funderade ett tag på att köpa en ny.
Tyvärr är de sista 305-orna slutsålda och jag gillar inte Garmins nyare modeller och inte heller någon av konkurrenternas.
Jag googlade på battery replacement och fann att andra lyckats med detta. Det var bara att skrida till verket och det visade sig inte vara så svårt. Här är en instruktion för den som vill prova på:
1. Förberedelser
För att lyckas med batteritransplantationen behövs följande verktyg och material:
- En brytbladskniv eller liknande för att bända upp klockhalvorna
- Lödpenna/lödkolv
- Lödtenn
- Sidavbitare
- Kopplingstråd
- Silikonlim
- Tvingar eller liknande för att fixera efter ihoplimning
- Samt givetvis ett ersättningsbatteri, men vi återkommer till det.
En multimeter är inte nödvändig men kan vara bra att plocka fram om man ändå har en tillgänglig. Speciellt om man behöver kolla kontaktfunktioner.
Man behöver själv vara någorlunda händig, ha basala kunskaper i lödning och ha modet att sprätta upp sin klocka.
2. Lucköppning
Klockans två halvor är ihoplimmade. Fabriken har valt ett lim som fäster bra och tätar men som tillåter att man kan bända upp skalen med ett platt, tunnt och vasst föremål. Jag valde en brytbladskniv och började i nederänden i skarven under Garmin-loggan.
Det behövdes inte så mycket kraft för att få isär plastskalen med kniven och sedan dela på klockan med fingerstyrka.
Batteriet sitter i nedre skalhalvan tillsammans med dockningskontakten och med signalgivaren som piper för indikation av olika funktioner. Display och elektronik finns i den övre halvan. De två halvorna är anslutna till varandra med ett kontaktdon. Var försiktig med det så att inte de tunna kontaktpinnarna deformeras eller bryts av.
3. Inspektion och ev. rengöring
Väl öppnad är det lämpligt att se över skicket på klockans innanmäte. Fuktskadade 305:or är inte ovanliga. Fukt på kontaktdon resulterar i oxidation som i sin tur ger dålig kontaktverkan eller ingen alls. Det finns rapporter från användare som drabbats av kontaktfel inne i klockan. Om klockans innanmäte ser fuktdrabbat ut så tvätta alla kontaktytor försiktigt med T-sprit och tops. Kontrollera sedan funktionen. Det kanske räcker med en rengöring istället för ett batteribyte?
Min klocka visade sig vara i mycket bra skick invändigt. Jag har sprungit massor med timmar i ösregn men klockan har uppenbarligen hållit tätt. Nytt batteri behövdes därför.
4. Batteribyte
Batteriet är fastlimmat men det går att bända loss. Batteriet är trådanslutet till det lilla kretskortet som också förbinder dockningskontakten. Det går inte att ta loss denna så jag bestämde mig för att klippa av trådarna och sedan skarva in det nya batteriet.
Var hittar man då ett ersättningsbatteri. Jo, turligt nog är uppladdningsbara Litium-Jonbatterier på 3,7 Volt mycket vanliga. De finns ofta i mobiltelefoner och i digitalkameror. Utmaningen ligger i att hitta ett i rätt storlek och med rätt kapacitet.
Garminbatteriet mäter 34,5 x 38,7 x 6,6 mm i längd, bredd och tjocklek. Det är stämplat 3.7V och 720 mAh. Jag inventerade först mina kameror och telefoner och sedan lite hemsidor på internet. Kjell & Co har ett försvarligt sortiment ersättningsbatterier till bra priser. Jag drog till närmsta butik och hittade följande:
Ett batteri för Olympus kameror. Helt rätt storlek och med aningen bättre lagringskapacitet, 925 mAh. Pris 199:-.
Fram då med lödutrustningen och med kopplingstråd att skarva in det nya batteriet med.
Eftersom klockan ska limmas ihop igen och sedan skaka runt på löp- och cykelrundor i flera år till så gäller det att montera det nya batteriet noggrant och gediget. Inget fuskjobb tolereras.
För att undvika kallödningar så förtenna först batteriets kontaktdon och kopplingstrådsändarna innan de löds vid varandra. Detsamma gäller även på skarvsidan.
För att inte skarvarna ska kortsluta varandra så isolera dem med höljet från en tjockare kabel, i mitt fall gula.
Det är lämpligt att testa klockans funktion innan batteriet limmas fast. Jag kollade både med multimeter på kontaktsidan och genom att försiktigt hålla ihop klockhalvorna och se att klockan startade upp normalt. Ett nytt batteri kommer underhållsladdat så man ska kunna göra ett start-upp-test direkt utan laddning.
Funkar allt så är det bara att limma fast batteriet med silikonlimmet och låta det fästa i några timmar.
5. Återslut klockan
Det finns en tanke med konstruktionen av klockans plastskal. Limskarven ligger innanaför de yttre kanterna, På så sätt kan man applicera en jämn sträng med lim runt hela insideskanten och sedan pressa ihop halvorna. Det ger en vattentät fog utan synligt limspill i skarven.
Limma med noggrannhet. Pressa ihop klockans skal. Kolla funktionen, alltså att klockan startar. Fixera sedan halvorna och låt limmet torka. Jag använde två små plasttvingar. Det borde också fungera med gummiband eller tejp.
6. Funktionstest
Full med tillförsikt laddade jag upp klockan och tog den med till Trollhättan för att ge den en dust på 24-timmarstävlingen. Det blev ett extra bra test eftersom det regnade ymnigt flera gånger under löpet.
Jag hade inga illusioner om att batteriet skulle klara alla 24 timmarna men jag blev besviken när klockan batterivarnade redan efter 8 timmar. Sedan gick den i och för sig nästan 4 timmar till och lade av strax före 12 timmar. Det var möjligen några minuter bättre än när den var helt ny men inte så bra som jag hoppats. Dock finns det några möjliga förklaringar.
Klockan är intelligent nog att spara sista mätningen på ett korrekt vis och sedan stänga av sig när spänningen underskrider en viss nivå. Det är inte alls säkert att ett batteri med högre kapacitet håller spänningsnivån uppe så mycket längre än ett med något lägre kapacitet.
Jag konstaterade därför att jag ändå uppnått syftet med batteritransplantationen så nu får klockan hänga med så länge den kan och vill.
------------
2014-02-04
Liten uppdatering
Min FR 305:a påbörjade ett gradvis förfall under hösten 2013. Först slutade bakgrundsbelysningen att fungera. Sedan föll segment bort ur displayen så jag fick ett blankt streck. Strax före jul tystnade högtalaren. Eftersom jag mest använder klockan för att registrera hur jag sprungit och inte bryr mig nämnvärt om den under själva löpningen, så kunde jag leva med detta något degraderade skick. Men, plötsligt en dag nu i januari 2014 vägrade klockan att kommunicera med datorn. Jag kunde alltså inte föra över träningen längre och jag hade absolut ingen lust att göra det manuellt.
Jag sprättade därför upp klockan en andra gång i hopp om att kanske hitta någon enklare glappkontakt, men icke. Uppenbarligen ett elektronikfel. Med hänvisning till hjärndödsbegreppet tvingades jag förklara den oreparabel.
Efter lite sonderingar och med viss tvekan köpte jag en Garmin FR 310X för SEK 2000:-. Jag var lite sugen på en Suunto Ambit 2 men tyckte inte att dubbla priset var försvarbart.
310:an ser visserligen ny och fin ut men den tillför väldigt lite för mig jämfört med 305:an. Den har längre batteritid och vibration som alternativ till pip men utöver det kan jag snarare lista desto flera negativa punkter. T.ex.: ANT+-agenten för trådlös överföring som krånglat på alla mina datorer - ett välkänt problem om man googlar runt lite. Ett annat irritationsmoment är att displayskärmsväxlingar kräver dubbeltryck eftersom den första knapptryckningen bara tänder bakgrundsbelysningen. 310:an hittar som regel satelliter avsevärt snabbare än 305:an, men vid några tillfällen har den tagit eoner av tid trots att jag inte förflyttat mig nämnvärt sedan senaste tillfälle.
Så ett gott råd är: Håll liv i din 305:a så länge som möjligt.
/Mikael
Tyvärr är de sista 305-orna slutsålda och jag gillar inte Garmins nyare modeller och inte heller någon av konkurrenternas.
Jag googlade på battery replacement och fann att andra lyckats med detta. Det var bara att skrida till verket och det visade sig inte vara så svårt. Här är en instruktion för den som vill prova på:
1. Förberedelser
För att lyckas med batteritransplantationen behövs följande verktyg och material:
- En brytbladskniv eller liknande för att bända upp klockhalvorna
- Lödpenna/lödkolv
- Lödtenn
- Sidavbitare
- Kopplingstråd
- Silikonlim
- Tvingar eller liknande för att fixera efter ihoplimning
- Samt givetvis ett ersättningsbatteri, men vi återkommer till det.
En multimeter är inte nödvändig men kan vara bra att plocka fram om man ändå har en tillgänglig. Speciellt om man behöver kolla kontaktfunktioner.
Man behöver själv vara någorlunda händig, ha basala kunskaper i lödning och ha modet att sprätta upp sin klocka.
2. Lucköppning
Klockans två halvor är ihoplimmade. Fabriken har valt ett lim som fäster bra och tätar men som tillåter att man kan bända upp skalen med ett platt, tunnt och vasst föremål. Jag valde en brytbladskniv och började i nederänden i skarven under Garmin-loggan.
Det behövdes inte så mycket kraft för att få isär plastskalen med kniven och sedan dela på klockan med fingerstyrka.
Batteriet sitter i nedre skalhalvan tillsammans med dockningskontakten och med signalgivaren som piper för indikation av olika funktioner. Display och elektronik finns i den övre halvan. De två halvorna är anslutna till varandra med ett kontaktdon. Var försiktig med det så att inte de tunna kontaktpinnarna deformeras eller bryts av.
3. Inspektion och ev. rengöring
Väl öppnad är det lämpligt att se över skicket på klockans innanmäte. Fuktskadade 305:or är inte ovanliga. Fukt på kontaktdon resulterar i oxidation som i sin tur ger dålig kontaktverkan eller ingen alls. Det finns rapporter från användare som drabbats av kontaktfel inne i klockan. Om klockans innanmäte ser fuktdrabbat ut så tvätta alla kontaktytor försiktigt med T-sprit och tops. Kontrollera sedan funktionen. Det kanske räcker med en rengöring istället för ett batteribyte?
Min klocka visade sig vara i mycket bra skick invändigt. Jag har sprungit massor med timmar i ösregn men klockan har uppenbarligen hållit tätt. Nytt batteri behövdes därför.
4. Batteribyte
Batteriet är fastlimmat men det går att bända loss. Batteriet är trådanslutet till det lilla kretskortet som också förbinder dockningskontakten. Det går inte att ta loss denna så jag bestämde mig för att klippa av trådarna och sedan skarva in det nya batteriet.
Var hittar man då ett ersättningsbatteri. Jo, turligt nog är uppladdningsbara Litium-Jonbatterier på 3,7 Volt mycket vanliga. De finns ofta i mobiltelefoner och i digitalkameror. Utmaningen ligger i att hitta ett i rätt storlek och med rätt kapacitet.
Garminbatteriet mäter 34,5 x 38,7 x 6,6 mm i längd, bredd och tjocklek. Det är stämplat 3.7V och 720 mAh. Jag inventerade först mina kameror och telefoner och sedan lite hemsidor på internet. Kjell & Co har ett försvarligt sortiment ersättningsbatterier till bra priser. Jag drog till närmsta butik och hittade följande:
Ett batteri för Olympus kameror. Helt rätt storlek och med aningen bättre lagringskapacitet, 925 mAh. Pris 199:-.
Fram då med lödutrustningen och med kopplingstråd att skarva in det nya batteriet med.
Eftersom klockan ska limmas ihop igen och sedan skaka runt på löp- och cykelrundor i flera år till så gäller det att montera det nya batteriet noggrant och gediget. Inget fuskjobb tolereras.
För att undvika kallödningar så förtenna först batteriets kontaktdon och kopplingstrådsändarna innan de löds vid varandra. Detsamma gäller även på skarvsidan.
För att inte skarvarna ska kortsluta varandra så isolera dem med höljet från en tjockare kabel, i mitt fall gula.
Det är lämpligt att testa klockans funktion innan batteriet limmas fast. Jag kollade både med multimeter på kontaktsidan och genom att försiktigt hålla ihop klockhalvorna och se att klockan startade upp normalt. Ett nytt batteri kommer underhållsladdat så man ska kunna göra ett start-upp-test direkt utan laddning.
Funkar allt så är det bara att limma fast batteriet med silikonlimmet och låta det fästa i några timmar.
5. Återslut klockan
Det finns en tanke med konstruktionen av klockans plastskal. Limskarven ligger innanaför de yttre kanterna, På så sätt kan man applicera en jämn sträng med lim runt hela insideskanten och sedan pressa ihop halvorna. Det ger en vattentät fog utan synligt limspill i skarven.
Limma med noggrannhet. Pressa ihop klockans skal. Kolla funktionen, alltså att klockan startar. Fixera sedan halvorna och låt limmet torka. Jag använde två små plasttvingar. Det borde också fungera med gummiband eller tejp.
6. Funktionstest
Full med tillförsikt laddade jag upp klockan och tog den med till Trollhättan för att ge den en dust på 24-timmarstävlingen. Det blev ett extra bra test eftersom det regnade ymnigt flera gånger under löpet.
Jag hade inga illusioner om att batteriet skulle klara alla 24 timmarna men jag blev besviken när klockan batterivarnade redan efter 8 timmar. Sedan gick den i och för sig nästan 4 timmar till och lade av strax före 12 timmar. Det var möjligen några minuter bättre än när den var helt ny men inte så bra som jag hoppats. Dock finns det några möjliga förklaringar.
Klockan är intelligent nog att spara sista mätningen på ett korrekt vis och sedan stänga av sig när spänningen underskrider en viss nivå. Det är inte alls säkert att ett batteri med högre kapacitet håller spänningsnivån uppe så mycket längre än ett med något lägre kapacitet.
Jag konstaterade därför att jag ändå uppnått syftet med batteritransplantationen så nu får klockan hänga med så länge den kan och vill.
------------
2014-02-04
Liten uppdatering
Min FR 305:a påbörjade ett gradvis förfall under hösten 2013. Först slutade bakgrundsbelysningen att fungera. Sedan föll segment bort ur displayen så jag fick ett blankt streck. Strax före jul tystnade högtalaren. Eftersom jag mest använder klockan för att registrera hur jag sprungit och inte bryr mig nämnvärt om den under själva löpningen, så kunde jag leva med detta något degraderade skick. Men, plötsligt en dag nu i januari 2014 vägrade klockan att kommunicera med datorn. Jag kunde alltså inte föra över träningen längre och jag hade absolut ingen lust att göra det manuellt.
Jag sprättade därför upp klockan en andra gång i hopp om att kanske hitta någon enklare glappkontakt, men icke. Uppenbarligen ett elektronikfel. Med hänvisning till hjärndödsbegreppet tvingades jag förklara den oreparabel.
Efter lite sonderingar och med viss tvekan köpte jag en Garmin FR 310X för SEK 2000:-. Jag var lite sugen på en Suunto Ambit 2 men tyckte inte att dubbla priset var försvarbart.
310:an ser visserligen ny och fin ut men den tillför väldigt lite för mig jämfört med 305:an. Den har längre batteritid och vibration som alternativ till pip men utöver det kan jag snarare lista desto flera negativa punkter. T.ex.: ANT+-agenten för trådlös överföring som krånglat på alla mina datorer - ett välkänt problem om man googlar runt lite. Ett annat irritationsmoment är att displayskärmsväxlingar kräver dubbeltryck eftersom den första knapptryckningen bara tänder bakgrundsbelysningen. 310:an hittar som regel satelliter avsevärt snabbare än 305:an, men vid några tillfällen har den tagit eoner av tid trots att jag inte förflyttat mig nämnvärt sedan senaste tillfälle.
Så ett gott råd är: Håll liv i din 305:a så länge som möjligt.
/Mikael
Tack för bra tips.Klockan funkar men Garmin training centra känner inte igen enheten.Hade du inga såna problem? /conny
SvaraRaderaHej, nej min klocka har fungerat perfekt med GTC, Garmin Connect och div. andra websidor som den kan interagera med.
SvaraRaderaDäremot är den där bladkontakten som förbinder över- och underdel inne i klockan rätt så känslig. Jag skulle gissa att du har glappkontakt i något stift där. Hoppas du inte har limmat igen klockan för ordentligt?
Ska utföra denna operation på svärfars klockan batteriet och lödningen har jag inga som helst problem med, men limmet funderar jag en del över. Läste detta om silikon och korrosion p.g.a. det som avsätts när silikon härdar. Kanske kan det ha påverkat?
SvaraRaderahttp://www.verkstaderna.se/kategorier/fogningsteknik/ar-silikon-ett-lim/
Ska prova med Alkoxysystem-silikon eftersom det avger alkohol vid härdning och därmed inte påverkar koppar/metall.
Hej Mikael, det där kan du ha rätt i! Har faktiskt inte tänkt på att lösningsmedlet i silikonlimmet kan orsaka korrosion på koppar/kontaktytor men det är fullt möjligt och inne i 305:an sitter ju ett helt naket kontaktdon.
RaderaBra tips för andra att kolla upp.
Hej, jag använde Sikaflex 221 för att limma ihop och täta min 305:a för snart två år sedan, har funkat problemfritt! Sikaflex 221 är inte silikon-baserat och är enligt produktbladet "Ej korrosiv".
SvaraRaderaPS. Tack Mikael för den exemplariska instruktionen!
Tack själv för att hitta till det här gamla blogginlägget. Efter möten med flera nostalgiska 205/305-ägare är jag numera ganska övertygad om att ett icke-korrosivt lim hade sparat mig flera år till. Bra tips om Sikaflex!
RaderaHej,
SvaraRaderaTack för bra guide. Ska se om jag kan få liv i pappas gamla klocka...
/Mikael